نخستین گروه از زائران حج تمتع امشب به عربستان می‌روند (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس جمهور میهمان مراسم اختتامیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در مشهد مدال طلای کشتی‌گیر قهرمان جهان به موزه حرم مطهر رضوی اهدا شد دانش آموزان استثنایی زیارت اولی میهمان ویژه امام رئوف شدند «زیر سایه خورشید» با ۱۱ هزار برنامه در ۲۱۰۰ نقطه کشور تکیه مجازی | مدیری که به خادمی‌اش افتخار می‌کند نشانی خط‌های سفید انسان در براده‌های آینه حلال و حرام مالی در باور‌های دینی سِرّ دلدادگی به شاه خراسان دبیر کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع): فرهنگ رضوی منبعی انگیزه‌بخش برای عدالت‌خواهان جهان است دعوت فرهیختگان از ۴ قاره جهان به کنگره جهانی حضرت رضا(ع) قرائت پیام سه مرجع عالی‌قدر تقلید در افتتاحیه کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع) قاب‌هایی برای نمایش پیوند دیرینه همسایگان امام رضا (ع) با قرآن آغاز جشن‌های باشکوه دهه کرامت در بهشت هشتم | بارگاه منور رضوی آماده پذیرایی از زائران ثامن‌الحجج(ع) ثبت یک رفاقت ۵‌نفره دیرینه‌شناسی اخلاق تفسیر درباره جایگاه معارف امام‌رضا (ع) در نظام فکری تشیع| معارف رضوی، اندیشه‌ممتاز بشری است ویدئو | وقتی خواننده‌های مطرح کشور برای امام رضا(ع) می‌خوانند
سرخط خبرها

«هیولای اسب‌سوار» رمانی با محوریت غدیر خم مبتنی بر قرآن و منابع معتبر روایی

  • کد خبر: ۱۷۳۰۲۵
  • ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
«هیولای اسب‌سوار» رمانی با محوریت غدیر خم مبتنی بر قرآن و منابع معتبر روایی
عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است؛ روزی که پیامبر اکرم (ص) به دستور خداوند، امام علی (ع) را به مقام امامت منصوب کرد. واقعه غدیر که در روز ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد، در آثار و کتاب‌های متعدد روایت شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، در این زمینه کتاب‌های نوشته؛ چرا که سوژه و مضمون‌های بسیار نابی است، اما بیشتز آثار شرح واقعه غدیر و یا زندگی‌نامه حضرت علی (ع) است و آثاری در قالب داستان و رمان کم هستند که مخاطبان کودک و نوجوان را با خود همراه کرده و آنان را بیشتر با زندگی امام علی (ع) و به حقیقت ولایت ایشان آشنا کند.

یکی از آثاری که در قالب رمان برای مخاطب نوجوان نوشته شده کتاب «هیولای اسب‌سوار» نوشته مجید ملامحمدی است که به‌تازگی از سوی انتشارات به‌نشر منتشر شده است.

این رمان شامل چهار فصل است که در هر فصل یک شخصیت ماجرایی را روایت می‌کند. فصل نخست، ماجرای خواب و سفر حارث بن نعمان فهری بادیه‌نشین به مدینه است. در فصل دوم، عبدالله بن عمرو مزن به شرح شجاعت حضرت علی (ع) در جریان مأموریتش به سرزمین خوش آب‌وهوای یمن می‌پردازد.

عباس بن عبدالمطلب، عموی پیامبر (ص)، در فصل سوم علاوه‌بر اینکه جایگاه امیرالمومنین (ع) را توصیف می‌کند، به ماجرای غدیر خم و جانشینی حضرت علی (ع) اشاره می‌کند. در فصل چهارم، عمار یاسر، صحابه سرشناس پیامبر، محاجه و مجادله‌اش با عبدالرحمن بن عوف را توضیح می‌دهد که بحث اصلی آن‌ها به اثبات حقانیت حضرت علی (ع) و ماجرای غدیر خم ختم می‌شود. در انتهای رمان هم از سرنوشت بدفرجام حارث بن نعمان فهری که اینک به مدینه رسیده و با رسول خدا (ص) سخن گفته پرده برمی‌دارد.

در انتهای هر بخش از این رمان، نویسنده با ایجاد پرسش یا کنشی سعی می‌کند روحیه کنجکاوانه نوجوان را با داستان همراه کند و او را برای خواندن بخش‌های بعدی مشتاق‌تر سازد.

مجید ملامحمدی درباره نگارش این کتاب می‌گوید: هدف من از نوشتن این کتاب، ذکر فضایل امام علی (ع)، نقل انتخاب ایشان برای جانشینی پیامبر و دفاع از حریم ولایت و مظلومیت امیرمومنان و اهل بیت بوده است. در این اثر براساس منابع معتبر دینی مصداق‌هایی از جمله مرتبه والای حضرت علی (ع)، بت‌شکنی ایشان، فداکاری حضرت علی (ع) در لیله‌المبیت، حمایت ایشان از پیامبر (ص) در سنگ‌پرانی به رسول خدا، انفاق حضرت هنگام رکوع نماز، تخریب مسجد ضرار و مهم‌تر از همه مسئله جانشینی ایشان و ماجرای غدیر خم بیان می‌شود تا از این طریق واقعیت‌هایی از حقانیت امام علی (ع) برای مخاطب نوجوان دغدغه‌مند به مسائل مذهبی مطرح شود.

او ادامه می‌دهد: در این اثر روایت زندگی شخصی به نام حارث پرداخته می‌شود که در آخرین سفر حج پیامبر خدا (ص)، حضور نداشته و ماجرای غدیر را ندیده بود؛ اما وقتی که شنید امام علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر معرفی شده است، خیلی ناراحت و عصبانی شد. تصمیم می‌گیرد برای اطلاع بیشتر از این واقعه راهی مدینه شود. حارث در سفری که به مدینه دارد، در راه با افراد مختلفی بعضی‌هایشان طرفدار امام علی (ع) و بعضی‌ها مخالف حضرت بودند، آشنا می‌شود از آنها، سفارش‌هایی که در قرآن و احادیث از زبان پیامبر (ص) درباره امام علی (ع) و حکایت‌ها و نکته‌های زیادی را می‌شنود؛ اما باز هم بر سر حرف و لجاجت خودش هنوز هم اصرار دارد؛ این لجاجت حارث برای من دست‌مایه یک رمان شد.

وی با توجه به بازخوردی‌های مثبتی که از اثر گرفته است، تصریح می‌کند: این اثر رمانی جذاب است و خواننده را به شکل شیرینی دنبال خودش می‌کشاند که ببیند این شخص به خواسته خودش می‌رسد یا نه؟

نویسنده فعال حوزه کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه اصل این ماجرا و داستان برگرفته از آیه اول سوره معارج است، تصریح می‌کند: در این سوره خداوند می‌فرماید: «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ». شأن نزول این آیه درباره ماجرای حارث و غدیر خم است. حارث بن نعمان، خدمت پیامبر می‌رود و سؤال خودش را با حالت برافروخته و عصبانی می‌پرسد. این شخص کسی است که در گذشته بت‌پرست بوده و بعد از آن به اجبار مسلمان شده است و اکنون راضی به انجام این دستور خداوند یعنی انتخاب امام علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر نیست. در پی ماجرایی که رخ می‌دهد، خداوند آیه‌ای را برای

پیامبر (ص) نازل می‌کند که همان آیه اول سوره معارج است. داستان کتاب «هیولای اسب‌سوار» برگرفته از همین آیه است.

البته محور و مضمون اصلی داستان براساس حرکت حارث به مدینه است؛ ولی در کل داستان اتفاق‌ها و حکایت‌های بسیاری از فضایل امام علی (ع) ذکر شده که تمام آن‌ها مستند به منابع معتبر و کتب تاریخی شیعه و اهل سنت است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->